Graudiņš EKO skola,Pasākumi Klimata pārmaiņas 2019.

Klimata pārmaiņas 2019.

Klimata pārmaiņas 27.02.2019

Terra ir slima

(Terra – no franču terre jeb ‘zeme’)

Terra, mūsu Zemeslode, ir slima.

-Šņuk, šņuk..apčī! Au! Kas man tā niez un sāp?

Terra pagriežas pret Lauru – Sauli. Terra un Laura ir tuvas draudzenes.

-“Laura, man ir problēma. Es nejūtos labi. Tā kā gripa, bet tomēr nav īsti gripa. Kā tev liekas, kas man kaiš?”

Laura ir ievērojami vecāka par Terru un ir ļoti gudra. Viņa uztraucas par savu draudzeni.

-“Hmm, jā, grūti pateikt. Vai vari pastāstīt sīkāk, kā tu jūties?”

“Vēl pavisam nesen es biju priecīga. Man patika skaistas puķes, taureņi, putni un citi dzīvnieki, kas uz manis dzīvo. Jā, man tiešām gāja labi.

Tad uz manis sāka dzīvot cilvēki. Nav jau problēma, uz manis vietas ir daudz.

Bet liekas, ka tieši no tā brīža es arī vairs nejūtos vesela. Man niez visa āda. Tā ir kā gripa, bet nav gripa. Kaut kur ir pārāk auksti, bet citur – pārāk karsti. Vienā vietā āda deg kā ugunīs, citā – sviedri līst kā lietusgāzē.

Iespējamie jautājumi:

  • Kurš ir bijis slims? Kā jūs jutāties?
  • Vai pie jums nāca ārsts?
  • Kā jums šķiet – kas kaiš Terrai?

-“Sauleszaķīt,tas gan ir dīvaini!” Laura saka brīnīdamās.

Terra viņai ir ļoti mīļa, tāpēc viņa grib, lai Terra justos labi.

“Saki, kad tas viss sākās?”

-“Varētu būt pirms kādiem 200 gadiem. Pēkšņi vienā dienā man uz vēdera parādījās melni dūmi. Mana sega, kas sargā, lai tavi saulstari mani nenoklāj par daudz, sāka klepot. Izskatījās mazliet kā vulkāna izvirdums, tomēr nebija izvirdums,” Terra nopūšas. Viņa tiešām ir noskumusi.

Iespējamie jautājumi:

  • No kā varētu būt radušies melnie dūmi, kurus pieminēja Terra?
  • Kas, jūsuprāt, ir Terras sega?
  • Kāpēc Terrai ir vajadzīga šī sega?
  • Kā, jūsuprāt, izskatās Terras sega? (ar šīm pārrunām iespējams apvienot radošus darbiņus)

-“Sauleszaķīt, tas jau ir pavisam dīvaini!” Laura atkārto. “Šo ir jāizpēta sīkāk!” Viņa izvelk no kabatas stetoskopu un varenu palielināmo stiklu.

Sakoncentrējusi visu uzmanību, Laura izklausa draudzenes vēderu ar stetoskopu. Viņa izskatās kā īsts ārsts!

“Ko tu tur dzirdi?” Terra jautā.

“Ļoti daudz dārdu un būkšķu, “ Laura nomurmina “Šķiet, miljoniem skudru skrubina tavu ķermeni. Tu savu ķermeni pazīsti vislabāk. Kas tas varētu būt?”

Iespējamās aktivitātes:

  • Centieties kaut kur aizņemties stetoskopu un ļaujiet bērniem paklausīties citam cita sirdi. Ko viņi dzird? Ļaujiet arī viņiem paklausīties kokus. Ko viņi dzird tad? Šeit var veidot filozofiskas diskusijas – vai koki ir dzīvi? Vai tiem ir sirds? Vai tie runā cits ar citu? Vai tie jūt sāpes?
  • Ļaujiet bērniem izpētīt apkārtējo pasauli ar palielināmo stiklu – gan citam citu, gan dažādus objektus, tostarp dažādus ziedus, kukainīšus utt. Tā viņiem pavērsies jauna pasaule.

-“Tie noteikti ir cilvēki,” Terra atbild. “Viņi pēdējā laikā ir īpaši aktīvi.”

-“Tiešām? Ko tieši viņi dara?” Laura jautā.

Terra saka: “Nu, kopš viņi zem manas ādas atklāja akmeņogles un naftu, viņi visu laiku būvē fabrikas, lai ražotu visu, ko vien var iedomāties. Teikšu godīgi, tie cilvēki tiešām šausmīgi niez.”

-“Sauleszaķīt, cik ērmots stāsts!” Laura izsaucas. “Gribu to visu kārtīgi apskatīt.” Viņa paņem savu palielināmo stiklu, lai kārtīgi apskatītu šos darbus, kas tik ļoti niez.

“Kas tad tas?! Cilvēki dauza, būvē, stiepj un velk nastas – šķiet, viņi pat uz sekundi neapstājas, lai atvilktu elpu.” Lauru pēkšņi nobiedē lidmašīna, kas nolido gar pašu degunu. “Es redzu mašīnas un lidmašīnas, redzu arī cilvēkus, kas izcērt un nodedzina mežus. Vēl te milzīgos baros ir govis, kas purkšķina un atraugājas. Tas viss rada netīrus mākoņus – dažus neredzamus, bet citus gandrīz visās varavīksnes krāsās. Tas pavisam noteikti nav labi.”

Iespējamie jautājumi:

  • Kas ir akmeņogles? Kas ir nafta? Kur tos var atrast?
  • Kas, jūsuprāt, rada netīros mākoņus?
  • Vai jūs zināt, kā šos netīros mākoņus vēl sauc? (izplūdes gāzes)
  • Kāpēc šīs gāzes Terrai ir kaitīgas?

Laura turpina pētīt un lūkojas mākoņos, kas ceļas augšup.

“Klau, izskatās, ka tie netīrie mākoņi līp pie tavas segas. Tā aug arvien biezāka un biezāka. Nav jau brīnums, ka tev āda deg kā ugunīs – mani saulstari vairs netiek prom un tu sakarsti.

Iespējamie jautājumi:

  • Kas notiktu, ja tava mamma vai tētis katram no jums uzsegtu pārāk biezu segu? (Jums būtu pārāk karsti, jūs svīstu un slikti gulētu)

-“Ak vai, ak vai, ko nu lai es daru?” Terra gaužas. “Es jau zināju, ka kaut kas nav kārtībā.”

Laura skaļi domā: “Man izskatās, ka tu jau labu laiku esi cīnījusies pret šo slimību. Dažas vietas esi padarījusi sausākas, citās esi ļāvusi lietum līt vairāk. Citur atkal mani saulstari tiek cauri un kausē ledājus. Vai tas viss tiešām var beigties labi?”

-“Pagaidi, pagaidi, vai man acis pareizi rāda?” Laura iesaucas un ar palielināmo stiklu atkal pēta sīkākās detaļas. “Daži cilvēki nemaz vairs nebrauc ar mašīnu, bet gan iet kājām vai arī brauc ar velosipēdu. Citi ēd mazāk gaļu vai izvairās no izšķērdīgajiem atkritumiem, kas rodas no veikalu precēm.”

-“Vai tas ir labi?” Terra cerīgi jautā.

-“Nu, protams!” Laura saka ar lielu entuziasmu. “Mazāk netīro mākoņu debesīs nozīmē, ka tava sega pēc laika atkal būs normālā biezumā un arī tu atkal būsi vesela.

-“Juhū!” Terra priecīgi iesaucas. “Tas man jau liek justies labāk!”

-“Tev gan vēl neesi ne tuvu vesela,” Laura saka. “Tu esi nopietni slima un no tādām slimībām atveseļojas ļoti ilgi. Taču, ja cilvēki, kas uz tevis dzīvo, radīs mazāk netīro mākoņu, tu izveseļosies!”

-“Man atliek tikai cerēt, ka cilvēki būs gana gudri un rīkosies pēc iespējas ātrāk.” Terra nosaka. “Es pati tur neko nevaru izmainīt, tas būs jādara viņiem.”

-“Zini ko?” Laura iesaucās. “Es parunāšu ar bērniem, kas tagad šo klausās.”

“Sveiki bērni! Vai jūs palīdzēsiet Terrai kļūt veselākai?

  Iespējamie jautājumi:

  • Kā redzams, Terrai (un līdz ar to arī mums) klājas grūti. Ko jūs par to domājat? Vai mēs varam palīdzēt Terrai? Ko tieši mēs varētu darīt, lai palīdzētu viņai un sev pašiem?

IETEIKUMI

  • Mums nevajadzētu vienkārši samierināties ar likteni. Izmantojiet šo stāstu, lai kopā ar bērniem organizētu jautras aktivitātes: riteņbraukšanu, enerģijas patēriņa patruļas, atkritumu ierobežošanas “misijas’ mājās un bērnudārzā, bioloģisko dārzeņu dobītes iekopšanu utt.
  • Stāsta tēli – Laura, Terra un Terras sega – noteikti būtu bērniem pa laikam jāatgādina
  • Atgādinājumam varētu noderēt arī izveidoti slimās Zemeslodes un palīdzīgās Saules modeļi

 

https://www.youtube.com/watch?v=2apbhfk4sCU&feature=youtu.be

Related Post